Besøk på Museet torsdag 13. juni 2019

Publisert av Kjell Dahle den 16.06.19. Oppdatert 23.06.19.
Torsdag 13 juni hadde museet 2 besøk.
Første var kl 11:30, hvor Multiconsult-teamet som arbeider med Mongstadoppgaver hadde lagsamling her. Det var 14 deltakere, og fra museet ble det holdt foredrag og vist film om den historiske utviklingen på Mongstad. Etterpå var det gjennomgang av de større prosjektene som Multiconsult nå arbeider med på raffineriet. Det ble derfor noe begrenset tid til omvisning i utstillingen før firmaet hadde omvisning på Raffineriet med egen buss og guide fra civil-avdelingen på Equinor Mongstad. Et mer omfattende besøk i utstillingen blir kanskje aktuelt ved en senere anledning.
Kl 14:00 var det besøk av 34 personer fra fiskerietatenes pensjonistforening. De kom fra en bedre lunsj i Kilstraumen, og startet med film og foredrag i museets 2. etasje. En utfordring etter et godt lunsjmåltid, men det var visst ingen som sovnet!
Etterpå var det vandring i utstillingen vår, der guider fra «museumsgjengen» var med og fortalte om utstyr og gjenstander.
På bussturen tilbake til Bergen var det guide med fra museet forbi raffineriet, testsenteret for CO2, varmekraftverket og gjennom industriområdet framover til Mongstadbasen.
De besøkende gav uttrykk for at det hadde vært et veldig interessant og lærerikt besøk på Mongstad Museet.