Museumsgjengen sin høsttur 26.september 2019

Publisert av Kjell Dahle den 30.09.19.
Torsdag 26. september hadde museumsgjengen tur til «MIL- stasjonen» i Lars Hillesgate i Bergen. Det var Sigmund Kallhovde som arrangerte turen som takk for besøket han, og museumsgjengen på MIL-stasjonen, hadde til Mongstadmuseet i vår. En fantastisk flott gest!
Vi var ca 20 personer med på turen der noen hadde ektefeller med. Besøket på den gamle «MIL-stasjonen» var en flott opplevelse. Stasjonen ble senere til BP-stasjon og deretter til Statoil-stasjon, men er nå tilbakeført til sin opprinnelige utforming, og med utstyr fra 1926. Stasjonen og samlingen der blir drevet av 10 – 12 pensjonister, og på stasjonen er det samlet ulike pumper og utstyr fra bensinstasjoner, like tilbake til 1920-tallet. Interessant å se. I underetasjen på stasjonen var det dekket flott kaffebord, hvor vi fikk servert boller og kaker til kaffen.
Historien om stasjonen og rehabiliteringen ble fortalt og likeså om ulikt utstyr som var samlet og arrangementer som ble holdt på det særpregede museet. En interessant dag, som ble avsluttet med besøk på på Peppez-Pizza på Danmarksplass, før vi returnerte, gode og mette og fulle av nye inntrykk.
«MIL-stasjonen» fikk overlevert et lite minne fra oss av små oljeflasker med ulike oljetyper/produkt fra raffineriet på Mongstad. Til gjengjeld skulle vi få overta en eller to bensinpumper som vi kan plassere på vårt museum. En flott tur dette, og en stor takk til Sigmund Kallhovde og hans opplegg for turen!