Kurs for Skiftbemanning Equinor 1

Publisert av Kjell Dahle den 07.01.20. Oppdatert 15.01.20.
Tirsdag 7. januar var det knallstart på aktivitetene i museet i 2020!
Da var det start på et kursprogram som skal gjennomføres over i alt 6 tirsdager for skiftbemanningen på Equinor Mongstad.
Initiativtaker og ansvarlig for gjennomføringen er kompetansekoordinator i Drift Equinor - Janne Stensund.
B- og D-skiftet startet "balleten" med 38 operatører, og dagen begynte med et foredrag om korrosjon ved Herman Titlestad. Et hyperaktuelt tema på raffineriet. Deretter var det gruppevandring i museet med grupper på 6 - 7 personer til 6 ulike stasjoner i utstillingslokalet. På de ulike stasjonene bidro seniorer fra museumsgjengen med informasjon og orientering om følgende tema:
- HMS-hendelser fra "gamle dager"
- Korrosjon i raffineriet
- Pumper, ventiler, pakninger og tetninger
- Undergrunnsystemene på Mongstad og drenering til sluk
- Damp og kondensatsystem
- Generelt om prosessanlegg - informasjon fra modellen
I tillegg ble det gjennomført gruppediskusjoner på følgende tema:
- Hva er vi gode på?
- Hva ønsker vi å forbedre?
Etter lunsj ble det vist historisk film om Mongstad, og foredrag om industriutviklingen her. Deretter var det gruppevandring til de ulike stasjonene igjen, samt diskusjonsgrupper om forbedringstiltak.
Et spennenede opplæringsprosjekt, og veldig kjekt for museet å kunne bidra i opplæringssammenheng. Det blir spennende for museumsgjengen å få tilbakemelding fra deltakerne om hva de syntes om opplegget, og den nytteverdi deltakerne føle at kurset har.