Julebord på Kilstraumen brygge

Publisert av Kjell Dahle den 21.12.19.
Torsdag 19. desember spanderte Equinor julebord på Museumsgjengen på Kilstaumen Brygge.
Den nye direktøren på Mongstad, Sturle Bergaas, og informasjonslederen, Henning Neverdal, var med oss.
Vi fikk servert deilig julemiddag med god drikke til, og skikkelig dessert med både karamellpudding, multekrem og småkaker. En skikkelig smakfull avslutning på museumsåret.
Henning Neverdal orienterte litt om årets utfordringer på raffineriet. En del overraskelser knyttet til revisjonsstansen hadde det vært, og alt er vel ikke kommet helt på stell enda. Korrosjonsproblemer er utfordrende!
Den store hendelsen ellers på raffineriet er ilandføringen av olje fra Johan Sverdrup. Den er planlagt å strømme inn til Mongstad i store mengder de neste 50 årene. Kanskje den også med tiden kan gi grunnlag for nye aktiviteter på Mongstad.
Direktøren, Sturle Bergaas, orienterte litt om seg selv og sin bakgrunn. Han har bare vært på Mongstad i 3 uker, men opplevde virksomheten her å ha en ordentlig "stå på" vilje og et godt arbeidsmiljø. Museet vårt syntes han også var en veldig interessant sak, og ser fram til å besøke oss og få dypere inntrykk av virksomheten vår.
Herman Titlestad orienterte litt om prosjektene som er på gang i museet. Heisen er bestilt og antas montert i løpet av januar. Planene for mezaninetasje er på det nærmeste ferdig, og vil bli presentert for Equinor innpå nyåret.
Kjell orienterte litt om besøksvirksomheten vår. Det har vært et aktivt år med i alt ca 900 besøkende, bestående av skoleelever, pensjonister på tur og Equinor-ansatte. På nyåret har vi tatt en ny utfodring. Da skal det gjennomføres 7 heldagskurs for skiftbemanningen på Mongstad, der ulike tema skal belyses med tanke på kompetanseoppbygging hos driftspersonellet. En spennende og krevende oppgave!