Besøk på museet i uke 46 og 47 2018

Publisert av Kjell Dahle den 22.11.18.
Onsdagene i uke 46 og 47 hadde museet besøk av 18 5-åringer fra Kystbarnehagen i Austrheim.
Vi var først samlet i 2.etg til en prat med bilder fra Mongstad i gamle dager, med høyslått og hesjing, til dagens industriområde med store båter og oljeraffinering. Plast snakket vi også om, og barna hadde fått med seg at å kaste plast i naturen var ikke bra.
Etter denne praten og litt sang, var det matøkt på ungene før det ble besøk i utstillingslokalet.  Brannbilen med blålys og greier var nok tingen her.  Vandringen i utstillingen var nok mer utfordrende. Her var jo så mye en ville ta og kjenne på.  Ei vogge fra gamle Mongstad med ei lita dukke oppi vekket spesiell interesse. " E' det Jesusbarne'" var spørsmålet fra ei lita jente.  Egentlig et greit lite spørsmål nå når jula nærmer seg.
Besøkene ble avsluttet med en tur opp til "Mongstadtrollet" som står på haugen sin med den lange nesa og det gråe håret og speider utover mot Trollfeltet.