Besøk på museet i uke 44 og 45 2018

Publisert av Kjell Dahle den 07.11.18.
Tirsdagene og onsdagene i uke 44 og 45 hadde museet besøk av ca 160 10.klassinger fra fra ulike ungdomsskoler i Nordhordland.  Besøket var et ledd i yrkesorienteringen som Equinor Mongstad gjennomfører med sikte på rekruttering av lærlinger innen fagområder hvor Equinor har lærlingeprogram.
Årets opplegg var noe redusert i forhold til 2017, hvor alle 10. klassinger (ca 500 elever) var på tilsvarende besøk.  I år prøvde en med et mer målrettet opplegg hvor elevene på den enkelte skole måtte melde sin interesse for et slikt besøk.
Besøket startet med en busstur inne på raffeneriområdet, hvor Morten Kolås fra Equinor Mongstad guidet og fortalte om de ulike områdene og arbeidsoppgaver som utføres. Deretter var det en god lunsj i Equnor Mongstad sin anleggskantine hvor også de som ønsket det fra "museumsgjengen" var invitert til å delta.  Deretter gikk turen til museet der det var et 2-delt opplegg, hvor ca 1 time ble brukt i utstillingslokalet der det be orientert om ulikt utstyr og arbeidsoppgaver knyttet til raffineriet.  I denne omvisningen deltok 2.års lærlinger fra Equinor sammen med seniorpersonell fra "museumsgjengen".  Lærlingene var en betydelig ressurs i dette opplegget.
I møterommet i 2 etg. var det så ca 1 times "klasseromsundervisning" der museet viste en historisk film fra Mongstad, og et foredrag fra "seniorer" om hvordan utviklingen innen arbeidslivet har vært, og tanker om hvordan utviklingen vil bli fremover. Hovedbudskapet var vel i korte trekk at læretiden aldri blir over.  Det viktigste videre fremover for elevene vil nok være å lære å kunne lære.  Morten Kolås fra Equinor Mongstad hadde så til slutt en forelesning på 30 - 40 min om lærlingeprogrammet som gjennomføres i selskapet.
Det ble nok mye info for ungdommene, men vi får tro at museets bidrag har vært et viktig innspill til de veivalg som 10.klassingene i løpet av dette skoleåret må ta mht videregående opplæring.