Besøk på museet i uke 21/2019

Publisert av Kjell Dahle den 27.05.19.

I uke 21/2019 hadde museet 2 litt spesielle besøk.
Torsdag 23 mai var damekoret "Tonevell" her. De var 22 sangere som stilte opp og holdt en flott konsert for alle oss i "museumsgjengen" som hadde dugnadsdagen vår. En skikkelig stor opplevelse! Virkelig flott sang! Dette har nok ikke hendt på museet tidligere. Etter "Tonevell" sitt kunstneriske innslag var det film og foredrag om Mongstad sin historie, og deretter omvisning i utstillingen vår. Så gikk sangerne sin tur til Kilstraumen og en bedre lunsj, for deretter på ta turen til Skjerjehavn. En minnerik gjeng å ha hatt på besøk hos oss..

Fredag 24. mai hadde vi også et noe spesielt besøk. Da hadde Sigmund Kallhovde invitert med seg 65 personer knyttet til Veteranbensinstasjonen i Lars Hillesgate og fra veteraner fra brannstasjonen i Bergen til Mongstad på tur. De kom i 2 veteranbusser og ble møtt ved Mongstad sør av 2 guider fra Mongstad museet som fortalte om området. Vi kjørte forbi Mongstadbasen fram til raffeneriporten. Der var det sikkerhetssjekk med navneopprop, og så gikk turen inn på raffineriet. Guidene, Benedikte Fanebust Søreide, og Jon Halstein Tjore var med i hver sin buss og fortalte om anlegget. Et imponerende anlegg var nok inntrykket de besøkende satt igjen med.

Så gikk turen til Kilstaumen og lunsj, der også "museumsgjengen" var invitert med. Etter et herlig måltid gikk turen til Museet der det var film, foredrag og museumsvandring.

Før retur med bussene var det samling utenfor museet for overlevering av takkehilsen til Sigmund Kallhovde som hadde arrangert turen og små "Temometersuvenirer" fra Veteranstasjonen i Lars Hillesgate.

Et opplevelsesrikt besøk fra de som var deltakere og oss som fikk delta fra museet.