Besøk av 10. klassinger 5. og 6. november

Publisert av Kjell Dahle den 06.11.19.
Mandag 5. og tirsdag 6. november, 2019, var det 10.klassinger på besøk på museet som et ledd i Equinor sin informasjon om lælingeordningen i selskapet. På mandag var det elever fra Knarvik, Brekke og Lindås, og på tirdag, fra Manger, Årås og Fedje.
Besøket startet med en busstur rundt på raffineriet og derettet besøk på Mongstad Museet. Opplegget der var 2-delt med 1 og 1/4 times klasseromsundervisning i museets 2.etasje, og 1 og 1/4 times besøk i utstillingslokalet.
Klasseromsundervisningen omfattet film om Raffineriets sin tilblivelse i 1972 - 1975, og et lite foredrag om utviklingen i samfunnet de siste 50 år, og hvilke utfordringer som ventes i fremtiden. 2 lærlinger fortalte deretter om sin arbeidssituasjon på Mongstad, og til slutt ble det orientert om de tilbud Equinor har til lærlingeutdannelse, og hvilke krav som stilles får å få plass her.
I museumslokalet var det ulike stasjoner hvor det var lærlinger fra Equinor sammen med seniorer fra museumsgjengen som orienterte om utstyr og fag. Lærlingene var veldig flinke til å formidle og nådde godt fram til 10.klassingene med budskapet sitt, og seniorene fra museet var verdifulle støttespillere.
Tilbakemeldingen fra lærere/rådgivere som var med på besøket, var at de syntes det var et svært godt opplegg for 10. klassingen som til våren skal gjøre valg med hensyn til videregående opplæring.